Abstract


GERÇEKLİĞİN İDRAKİ VE ÜSLUP SORUNLARI BAĞLAMINDA BENİM ADIM KIRMIZI
Benim Adım Kırmızı, Orhan Pamuk'un minyatür-resim zıtlığı/karşıtlığı ekseninde, Müslüman sanatkârın âlemi, insanı ve tabiatı algılayış ve resmediş tarzını, birbirine çeşitli vesilelerle bağlanan üç ayrı olay örgüsüyle sorguladığı romanıdır. Romanda konuşturulan anlatıcılara göre, bu idrak ve ifade ediş sürecinde belirleyici olan, neyin gerçek ve değerli olduğu, insanın alemde ne kadar ve ne önemde yer işgal ettiği sorunudur. Bu anlatıcılara göre Doğulu nakkaşlarla Batılı ressamların eserleri arasınpaki en büyük ve esaslı fark bakış tarzıdır. Müslüman bir sanatçının (özelde nakkaşın) kendisine has bir rengi, sesi, tavrı veya üslubu olup olamayacağı problemi de, romana ikinci büyük tem olarak girer. Çalışmada, Benim Adım Kırmızı'da yer alan bu iki temel konu üzerinden yapılan sanatsal tartışmaların, Doğu-Batı kıyaslamalarının romanın kıırgusunda yüklendiği görevler ve Batılılaşma problemine yaptığı göndermeler söz konusu edilecektir.

Keywords
Benim Adım Kırmızı, gerçeklik, üslup, Doğu-Batı.
Kaynakça